کارگاه «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش» برگزار شد

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۰ کد : ۷۲۰۷۲ اخبار پژوهشکده
کارگاه تخصصی «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.
کارگاه «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی، کارگاه «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش» در تاریخ 9 خردادماه ۱۴۰3 با تدریس شاداب شاه علی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در ابتدا دکتر شاداب شاه علی در این کارگاه به معرفی برخی از مفاهیم و تعاریف مقدماتی هوش مصنوعی پرداخت. در این زمینه به انحرافات خروجی های هوش مصنوعی و امنیت اطلاعات اشاره نمودند و احتیاط های ضروری در هنگام کار با هوش مصنوعی را یادآور شدند. ایشان به نکاتی نیز در خصوص مالکیت متون تولید شده با هوش مصنوعی و مبحث سرقت ادبی پرداختند. به طور کلی به دلیل ناشناخته بودن ابعاد هوش مصنوعی پیشنهاد نمودند در هنگام کار با هوش مصنوعی احتیاط های ضروری مد نظر قرار گیرد.

وی ضمن معرفی محیط های هوش مصنوعی که بر پایه چت هستند، گفت: پژوهشگران می توانند با دادن دستورات صحیح از این محیط ها برای نگارش های حرفه ای استفاده نمایند. از جمله به روش های تعیین عنوان با هوش مصنوعی که پژوهشگران برای ارتقا عناوین مقالات خود می توانند از این رویکرد استفاده کنند. تاکید کردند، دستورات دقیق در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی منجر به دسترسی خروجی های دقیق در این زمینه خواهد شد.

در ادامه به روش های تعیین ساختار پژوهشی با هوش مصنوعی و تدوین چکیده، مقدمه و پیشینه پژوهش با هوش مصنوعی اشاره کردند. تهیه تصاویر و نمودار‌ها با هوش مصنوعی نیز در این کارگاه آموزش داده شد.

گفتنی است از کاربردهای بسیار مفید هوش مصنوعی، کمک در ترجمه و خلاصه‌نویسی مقالات، اصلاح نگارش و پارافرایز متن با هوش مصنوعی است، که به روشها و ابزار های مفید برای استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه اشاره کردند و مثال های عملی در این زمینه ارائه شد. بررسی وقوع سرقت ادبی با هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها و نحوه رفرنس‌دهی با هوش مصنوعی نیز موارد دیگری بود که در این جلسه با آن اشاره شد، و در همه این زمینه ها تاکید به دستورات دقیق و کاربردی برای دستیابی به یک نتیجه قابل قبول و محیط های هوش مصنوعی برتر در هر زمینه است.

شاه علی در ادامه به نکات کلیدی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش‌ها  اشاره کرد و گفت هوش مصنوعی می‌تواند با تهدیداتی مانند خطاهای هوش مصنوعی، مخاطرات مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها باشد ممکن است نیاز به پایش و ارزیابی دقیق باشد.

در انتها پژوهشگران شرکت کننده در این کارگاه سوالات خود در خصوص استفاده مناسب از محیط های هوش مصنوعی را مطرح نمودند و پیشنهاداتی نیز در خصوص برگزاری کارگاه پیشرفته در این زمینه ارائه دادند.

پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در تلاش است با برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای پژوهشگران، دانشجویان و اندیشمندان حوزه سلامت، نقش مفیدی در ارتقا مهارت افزایی آنان ایفا کند.

text to speech icon
آخرین ویرایش۰۹ خرداد ۱۴۰۳

نظر شما :