علی منتظری:

معنویت را در سطح ابعاد دیگر سلامت تنزل ندهیم + فیلم

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۷ کد : ۶۹۳۸۲ اخبار پژوهشکده خبر اول
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه نباید معنویت را در سطح ابعاد دیگر سلامت تنزل داد، گفت: شعاع نورانی معنویت همه ابعاد سلامت را دربرمی‌گیرد.
معنویت را در سطح ابعاد دیگر سلامت تنزل ندهیم + فیلم

موضوع معنویت و نقش آن در سلامت انسان از گذشته‌های دور مطرح بوده اما طی چند سال اخیر با شدت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. در این میان برخی مدعی قرار گرفتن سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت در تعریف سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی شده‌اند و برخی نیز مدعی یافتن راه‌هایی برای بهبود وضعیت معنوی برای درمان بیماری‌های مختلف جسمی و روحی هستند.

مقاله‌های متعدد داخلی و خارجی نیز در این میان منتشر شده و هر کس در این موضوع ادعایی را مطرح می‌کند؛ اما آیا به راستی «سلامت معنوی» به عنوان یک بعد از سلامت مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است؟ آیا افرادی که در این خصوص صحبت کرده و حتی نسخه‌های درمانی برای درمان آسیب‌ها و مشکلات معنوی می‌نویسند مورد تأیید مراجع علمی هستند؟ چه ارتباطی بین سلامت و معنویت وجود دارد و چطور باید مراقب باشیم تا در تلاقی دو کلمه مهم و تأثیرگذار «سلامت» و «معنویت» فریب نخوریم.

به منظور بحث درباره این موضوع دکتر علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، میهمان خبرگزاری ایکنا شد و به سؤالاتی در این باره پاسخ داد.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در بخش نخست به موضوع «برداشت‌های متفاوت از واژه سلامت معنوی»، در بخش دوم به موضوع «سلامت؛ از معنویت تا خرافه‌گرایی»، در بخش سوم به موضوع «سوء‌استفاده از واژه معنویت در علوم پزشکی» و در بخش چهارم به موضوع «تعریف سلامت» پرداخت. در ادامه بخش پنجم این مصاحبه را با هم می‌بینیم.

https://iqna.ir/00HdG9

text to speech icon
آخرین ویرایش۱۶ اسفند ۱۴۰۲

نظر شما :