علی منتظری تبیین کرد؛

سلامت؛ از معنویت تا خرافه‌گرایی + فیلم

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۵ کد : ۶۹۲۳۶ خبر اول
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با تأکید بر اهمیت دعا در زندگی گفت: ما مسلمانان حتی به همراه داشتن دعا با خود اعتقاد داریم اما وقتی این مباحث معنوی در مسیر صحیح خود نباشد و از واژه سلامت معنوی سوء استفاده شود، به خرافه، سحر و جادو و رمل و اسطرلاب تبدیل می‌شود. در ادامه بخش دوم از این مصاحبه را با هم می‌بینیم.
سلامت؛ از معنویت تا خرافه‌گرایی + فیلم

موضوع معنویت و نقش آن در سلامت انسان از گذشته‌های دور مطرح بوده اما طی چند سال اخیر با شدت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. در این میان برخی مدعی قرار گرفتن سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت در تعریف سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی شده‌اند و برخی نیز مدعی یافتن راه‌هایی برای بهبود وضعیت معنوی برای درمان بیماری‌های مختلف جسمی و روحی هستند.

مقاله‌های متعدد داخلی و خارجی نیز در این میان منتشر شده و هر کس در این موضوع ادعایی را مطرح می‌کند؛ اما آیا به راستی «سلامت معنوی» به عنوان یک بعد از سلامت مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است؟ آیا افرادی که در این خصوص صحبت کرده و حتی نسخه‌های درمانی برای درمان آسیب‌ها و مشکلات معنوی می‌نویسند مورد تأیید مراجع علمی هستند؟ چه ارتباطی بین سلامت و معنویت وجود دارد و چطور باید مراقب باشیم در تلاقی این دو کلمه مهم و تأثیرگذار «سلامت» و «معنویت» فریب نخوریم.

دکتر علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی برای دریافت پاسخ‌ سؤال‌های مطرح در این حوزه میهمان خبرگزاری ایکنا شد و به سؤالات مطرح در این زمینه پاسخ داد.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در بخش نخست با بیان اینکه در دوران مدرن واژه spirituality تعابیر متعددی پیدا کرده است و برداشت‌های مختلفی از آن می‌شود، گفت: برخی از این تعاریف و قالب‌ها، صادقانه است، اما بسیاری از این موارد نیز صحیح نیست. این اقدامات کپی و تصویربرداری ناشیانه از مبنا‌هایی است که متعلق به جای دیگری بوده و در ادبیات ما نیز وارد شده و اسم آن را هم گذاشته‌ایم سلامت معنوی؛ اما باید پرسید این تعبیر را از کجا آورده‌اند؟ در ادامه بخش دوم از این مصاحبه را با هم می‌بینیم.

https://iqna.ir/00HdG3

text to speech icon
آخرین ویرایش۱۳ اسفند ۱۴۰۲

نظر شما :