توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

برگزاری کنفرانس علمی آشنایی با سلامت روانی و اجتماعی کودکان

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵ کد : ۶۸۰۹۰ اخبار پژوهشکده
کنفرانس علمی «آشنایی با سلامت روانی و اجتماعی کودکان» توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.
برگزاری کنفرانس علمی آشنایی با سلامت روانی و اجتماعی کودکان

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی، کنفرانس علمی «آشنایی با سلامت روانی و اجتماعی کودکان» توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سنجش سلامت) در 9 بهمن ماه سال جاری با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.

در این کنفرانس علمی دکتر علی منتظری، دکتر فرزانه مفتون و دکتر مژگان شریفان، از اعضای هیأت علمی، در خصوص سلامت روانی و اجتماعی کودکان مطالبی را ارایه کردند.
در ابتدای این کنفرانس دکتر علی منتظری، رییس پژوهشکده علوم بهداشتی توضیحاتی در خصوص ابعاد سلامت خصوصا ابعاد روانی و اجتماعی ارائه دادند. در این زمینه ضمن ارائه مفهوم سلامت روانی و سلامت اجتماعی، ابعاد و عوامل موثر بر هر یک از این ابعاد مهم سلامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در ادامه به موضوع اهمیت بهداشت روانی در کودکان، ایجاد محیطی مناسب جهت رشد و شکوفایی استعداد آنها، پیش گیری از وقوع اختلال های رفتاری در کودکی و جلوگیری از بروز اختلالات روانی در بزرگسالی پرداخته شد.

در ادامه دکتر مژگان شریفان، متخصص پزشکی اجتماعی به مباحث اصول فرایند آموزش و توانمند سازی کودکان اشاره کردند. در این زمینه به مراحل رشد روانی- اجتماعی در کودکان اشاره شد. سپس انواع سبکهای سبک های ارتباطی والدین مورد اشاره قرار گرفت و اثرات مثبت و منفی سه سبک رایج فرزند پروری در رشد روانی و اجتماعی کودکان مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه به مهارت های ارتباطی در رابطه با کودکان و مدیریت رفتار کودکان پرداخته شد. یکی از عوامل بسیار قایل توجه در سلامت روانی و اجتماعی کودکان، آموزش مهارتهای کلیدی زندگی به کودکان است. مهارتهای کلیدی شامل ده مهارت اصلی است که به رشد روانی و اجتماعی بهتر کودکان کمک می کند. یکی از موارد بسیار کمک کننده در شناسایی مشکلات سلامت روان و سلامت اجتماعی کودکان آشنایی با علایم هشدار اختلالات روانی در کودکان است. آشنایی با این علایم به شناخت سریعتر اختلالات سلامت روانی و اجتماعی و درمان موثر تر این اختلالات کمک خواهد کرد. 

دکتر مفتون، استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشتی نیز در این کنفرانس مطالبی را در خصوص الگوهای ارتباطی در خانواده، و اهمیت نقش ارتباطی خانواده در سلامت روانی و اجتماعی کودکان پرداختند. این عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی با توجه به اهمیت مرحله نوجوانی به بیان نکات عمده ای در سلامت نوجوانان و مدارس اشاره کردند و راهکارهایی در خصوص ارتقا سلامت نوجوانان ارائه دادند. یکی از موارد قابل توجه در سنجش وسلامت، داده های موجود در زمینه سلامت خصوص ابعاد سلامت روانی و اجتماعی کودکان است. در این خصوص به پایگاه داده های موجود در سطح بین المللی اشاره گردید و اطلاعات گسترده ای که این پایگاهها برای شناسایی روند سلامت و شناسایی مداخلات لازم برای ارتقا سلامت روانی و اجتماعی فراهم می کنند بیان شد و در ادامه نیز به وضعیت پایگاههای داده ملی پرداخته شد. به نظر می رسد در این زمینه نیاز به اقدامات گسترده ای در جهت توسعه داده های سنجش سلامت کودکان در این ابعاد وجود دارد. 

در ادامه کنفرانس به نقش مراقبتهای معنوی در سلامت کودکان اشاره گردید و ابعاد این موضوع مورد واکاوی قرار گرفت. در پایان به سوالات شرکت کنندگان در موضوعات مورد بررسی در کنفرانس پرداخته شد و ضمن به اشتراک گذاری تجارب ارزشمند افراد در این زمینه سوالات و ابهامات مورد بررسی قرار گرفت. 

گفتنی است، این کنفرانس بر اساس دستاورد های پژوهشی و با هدف ارتقا توانمندی پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت در زمینه آشنایی با سلامت روانی و جتماعی کودکان  برگزار شد و دارای 3 امتیاز بازآموزی بود.

پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای ارتقا سلامت جامعه در گروه های هدف مختلف، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت، تلاش می‌کند نقش کلیدی خود را در ارتقا توانمندی متخصصان این حوزه ایفا کند.

http://acecr.ac.ir/fa/news/68081

text to speech icon
آخرین ویرایش۱۱ بهمن ۱۴۰۲

نظر شما :