نشست علمی -تخصصی "انواع مطالعات در حوزه سلامت"

نشست علمی تخصصی "مروری بر انواع مطالعات در حوزه سلامت" توسط مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت برگزار شد.

۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۵ کد : ۶۳۲۸۸ اخبار پژوهشکده
نشست علمی تخصصی "مروری بر انواع مطالعات در حوزه سلامت" توسط مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در نشست علمی- تخصصی "مروری بر انواع مطالعات در حوزه سلامت" که توسط مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت در 16 مهر ماه 1402 برگزار شد، دکتر افسون آیین پرست دانشیار پژوهش پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی سخنرانی در خصوص انواع مطالعات در حوزه سلامت ارائه دادند.

در ابتدا رییس مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت  ضمن خوشامد گویی به افراد حاضر در جلسه، بیان کردند، در هر سطحی از نظام سلامت، یکی از مهمترین وظایف مسئولین، تصمیم گیری است که نقش بزرگی در زندگی حرفه ای دارد. اگر مبنای تصمیم گیری مبنای علمی باشد، می توانیم از هدر درفت منابع تا حدود زیادی جلو گیری کنیم. و برای نتیجه مطلوب، ارزیابی تصمیمات اجرا شده، می تواند در بالا رفتن کارایی سیستم، رضایت ذینفعان و کاهش هزینه مؤثر باشد.
در ادامه دکتر افسون آیین پرست مطالبی در خصوص مفاهیم پژوهش و دسته بندی های مختلف روش پژوهش در مطالعات حوزه سلامت ارائه دادند. در این خصوص بیان شد که هر یک از روشهای پژوهش در جای خود ارزشمند است و دستاورد های مفیدی در اختیار پژوهشگران و تصمیم گیران قرار می هد. با این حال توجه به هدف مطالعه و منابع در دسترس به پژوهشگران کمک می کند از بین روشهای مختلف رویکرد مناسبتری را برای پژوهش اننخاب کنند. در این خصوص راهکارهای عملی برای انتخاب روش پژوهش مناسب ارائه گردید.
در ادامه کلیاتی در خصوص گامهای پژوهش ارائه گردید و مراحل بسیار مهم در فرآیند طراحی و اجرای پژوش بر شمرده شد. که از گام اول شامل طراحی سوال پژوهش تا گام آخر شامل مستند سازی و انتشار دستاورد های پژوهش گسترده بود. در این خصوص توجه به جنبه های مختلف اخلاق در پژوهش در مراحل طراحی و اجرای پژوهش تاکید گردید.
یکی از حوزه های مورد بحث در این نشست منابع گوناگون تامین داده ها و خصوصا استفاده از بانک های داده ای بود. امروزه در بخش سلامت تلاش های گسترده ای برای توسعه بانک های داده ای در بخش سلامت انجام شده است که سازمان های بیمه ای نقش مهمی در این رشد و توسعه داشته اند. در این خصوص بیان شد که پژوهشگران باید توجه ویژه داشته باشند که دسترسی به داده ها مجوزی برای پژوهش بر روی داده ها نیست و حتما برای پژوهش بر روی داده های در دسترس نیز باید مجوز سازمان ذیربط و همینطور مجوز اخلاق در پژوهش اخذ شود. در ادامه به فرآسیند داه کاوی اشاره گردید و مراحل 6 گان فرآیند داه کاوی مورد بررسی قرار گرفت.
این نشست با حضور جمعی از اعضای مرکز ملی تحقیقات سلامت، کارشناسان واحد های استانی بیمه سلامت و جمعی از دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی برگزرا شده بود.

text to speech icon
آخرین ویرایش۲۹ آبان ۱۴۰۲

نظر شما :