مراحل استقرار برنامه های بهداشتی و درمانی: ارائه یک الگوی بومی شده
سال انتشار: 1393

نویسنده: دكتر فرزانه مفتون(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)

چکیده

ماموريت نظام سلامت در هر كشوري ارتقاي سطح سلامت است. در واقع نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني جهت نيل به اهداف خود، برنامه‌ها و مداخلات بهداشتي (در سطوح مختلف پيشگيري) را متناسب با گروه‌هاي هدف گيرنده خدمت و جامعه هدف به كار مي‌برد. به منظور اثربخشي برنامه و استفاده بهينه از منابع، ضروري است كه در هر نظام ارائه خدمت براي استقرار برنامه‌ها و مداخلات جديد مراحل مختلفي لحاظ شود و شاخص‌هايي نيز به منظور ارزيابي برنامه در هر مرحله مد نظر قرار ‌گيرد. در اين راستا داده‌ها و اطلاعات نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني شواهدي را در اختيار قرار مي‌دهد كه براساس آن ارزيابي خدمات و برنامه‌ها به صورت صحيح (در هر دو بعد كمي و كيفي) قابل انجام است. ارائه الگوهايي در اين زمينه، مديران نظام سلامت و ارائه دهندگان خدمات بهداشتي و درماني را قادر خواهد نمود تا با مشخص نمودن گام به گام فعاليت‌هاي ضروري و نظام‌مند نمودن آن از اينكه اهتمام مديريت صرفاً در راستاي اجراي با شتاب برنامه باشد پيشگيري نموده و فضاي تحقيق و نوآوري را مهياتر نمايد. در اين كتاب با مطالعه مراحل استقرار و ارزيابي استقرار برنامه‌هاي بهداشتي چارچوب مناسبي جهت اجراي برنامه در سيستم هاي بهداشتي ارائه شده است. قابل ذكر است كه چنين الگوهايي در طي برنامه‌هاي ارائه خدمات مختلف شكل گرفته و تكميل شده است. به همين ترتيب نيز در طي تحقيقات آتي و در برنامه‌هاي متفاوت قابل ارتقاء هستند.

اصول درس خواندن: نکات کلیدی و اشتباهات رایج
سال انتشار: 1394

مولف: دكتر سپيده اميدواري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)

چکیده

مطالعه مطالب درسی به روش صحیح و آمادگی برای شرکت در امتحانات جامع یا رقابتی عمده (همچون امتحان کنکور جهت ورود از دبیرستان به دانشگاه، کنکور پذیرش در مقاطع فوق لیسانس و دکترا، امتحانات ورود به مدارس برتر و ...) و نیز گذراندن موفقیت آمیز واحدهای درسی در طول ترم یا سال تحصیلی، نیازمند آگاهی از اصولی است که بدون پیروی از آنها، ممکن است دانش آموزان، دانشجویان و فارغ‬ التحصیلان مقاطع دانشگاهی، علیرغم تلاش زیاد و گاه حتی متحمل شدن رنج بسیار، به نتیجه مطلوب دست نیابند. در پیش گرفتن روشهای نادرست درس خواندن، علاوه بر عدم موفقیت تحصیلی، ممکن است گاه موجب آسیب رساندن به دیگر جنبه‌های زندگی فرد و از جمله سلامت وی نیز شود. در این کتاب تلاش شده است با بهره‌گیری از دانش موجود در حوزه سلامت روان و تجربیات بدست آمده از ارائه مشاوره تحصیلی به دانشجویان، دانش آموزان و فارغ التحصیلان مقاطع دانشگاهی و با توجه به اشتباهات شایعی که دانش آموزان و دانشجویان هنگام درس خواندن مرتکب آن‌ها می‌شوند، نکاتی اساسی و در عین حال عملیاتی به خوانندگان ارائه شود.

New Challenges in Communication with Cancer Patients
سال انتشار: 2013 میلادی

چکیده

كتاب چالشهاي جديد در ارتباط با بيماران سرطاني، كتاب جامعي است كه در 42 فصل به موضوع افشاي بيماري سرطان و ارتباط با بيماران و خانوادة آنها و جنبه‌هاي انساني آن از ديدگاهها و فرهنگهاي گوناگون مي‌پردازد. فصل سي و سوم كتاب به مجموعه‌اي از پژوهشهاي دكتر علي منتظري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي) اختصاص يافته است. در اين فصل نويسنده براي درك بهتر موضوع افشا بيماري سرطان با استفاده از شاخصي همچون كيفيت زندگي وابسته به سلامت دو فرضيه جديد را پيشنهاد داده است. اين كتاب توسط انتشارات اشپيرينگر در سال 2013 به زيور طبع آراسته شده است.

روانشناسي سلامت
سال انتشار: نوبت سوم 1391

مولف: ادوارد پ. سارافینو

مترجمان:دكتر فروغ شفيعي، دكتر الهه ميرزايي، دكتر حسن افتخار اردبيلي، دكتر غلامرضا گرمارودي، دكتر سيد علي احمدي ابهري، دكتر علي منتظري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر پريوش قواميان، دكتر ابوالقاسم جزايري، دكتر سيد مهدي نورايي، دكتر ابوالحسن نديم

چکیده

روانشناسي سلامت يكي از كتب مرجع و درسي در اين زمينه است. اين كتاب توسط ادوارد پ. سارافينو تأليف و توسط جمعي از اساتيد دانشگاهها و مراكز علمي كشور زير نظر دكتر الهه ميرزايي ترجمه و توسط انتشارات رشد به زيور طبع آراسته شده است. اين كتاب درچند بخش‌ نگارش شده است که عبارتند از: 1- موضوعات و فرايندهاي اساسي 2- استرس، بيماري و تطابق يافتن 3- شيوه زندگي، ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماري‌ها 4- بيماري و درمان‌هاي پزشكي 5- علايم جسمي؛ ناراحتي و درد 6- مشكلات بهداشتي مزمن و تهديد كننده زندگي 7- نگاهي به آينده. ماهيت و نشانه‌هاي درد، اداره و كنترل دردهاي باليني عناوين دو فصل از کتاب است که توسط دكتر علي منتظري ترجمه شده است. اين كتاب تاكنون در سه نوبت چاپ شده است.

اطلس ضايعات ناشي از گاز خردل
سال انتشار: 2012 میلادی1391

چکیده

اين كتاب كه محصول مشترك ايران و ژاپن به سه زبان فارسي، ژاپني و انگليسي با نظارت و سرپرستي دكتر كوكي اينايي توسط دانشگاه هيروشيما در سال 2012 منتشر شده و شامل فصول متعددي است كه از سوي پژوهشگران ايراني و ژاپني در چهار بخش كلي: چشم انداز كلي به گاز خردل، گزارش‌هايي از ايران، گزارش‌هايي از ژاپن، فعاليتهاي مشترك ايران و ژاپن در زمينه پزشكي و سلامت ارائه شده است. در بخش گزارش‌هايي از ايران، فصلي بصورت مشترك توسط دكتر علي منتظري عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي و دكتر بتول موسوي از پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان تحت عنوان كيفيت زندگي جانبازان شيمياي و مراقبين آنها به رشته تحرير در آمده است.

Sexual Dysfunctions: Special Issues
سال انتشار: 2011 میلادی

چکیده

نقش سلامت جنسي در سلامت باروري و رواني در سالهاي اخير مورد توجه متخصصان و صاحب نظران عرصة سلامت قرار گرفته است اختلال عملكرد جنسي شايع و همراه با پيامدهاي رواني اجتماعي مي باشد كتاب Sexual Dysfunctions به بررسي برخي موضوعات مهم در آن عرضه كه تا به‌حال مورد توجه قرار گرفته‌اند مي‌پردازد. علاوه بر اپيدميولوژي اين اختلالات، اختلال عملكرد جنسي و نحوه برخورد با آنها در برخي شرايط خاص پزشكي مثل مبتلايان به سرطان و معلوليت‌ها نيز در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته است. بخش آخر كتاب به معرفي برخي مطالعات تجربي با استفاده از مدل‌هاي حيواني در شناخت و درمان پاتوفيزيولوژي عملكرد جنسي و اختلالات مربوطه پرداخته است. كتاب فوق مي تواند براي متخصصين رشته هاي مختلف پزشكي محققين علاقمند به موضوع و دانشجويان رشته هاي مربوطه مفيد باشد. ويراستاري و تاليف بخش اول اين كتاب با عنوان اپيدميولوژي اختلالات جنسي توسط دكتر آزيتا گشتاسبي عضو هیأت علمی پژوهشكده علوم بهداشتي جهاددانشگاهي انجام شده است.

The Human Pursuit of Well-Being: A Cultural Approach
سال انتشار: 2011 میلادی

چکیده

اين كتاب حاوي گزيده‌اي از مقالات ارائه شده در چهارمين كنگره «روانشناسي مثبت» است كه در سال 2008 در كرواسي برگزار شد و در سال 2011 از سوي انتشارات اشپيرينگر به صورت يك كتاب در 6 بخش و 22 فصل منتشر شده است. در بخش اول اين كتاب پيرامون «شادي و سلامت» در بخش دوم پيرامون «انگيزه و هدف» در بخش سوم پيرامون «شخصيت» در بخش چهارم پيرامون «كارآيي علمي و سازگاري» در بخش پنجم پيرامون «سنجش‌ها» و در بخش ششم پيرامون «مداخلات» مطالبي ارائه گرديده است. در فصل هفده از بخش پنجم اين كتاب مقاله مشتركي از سوي ماريه سلاما يونس، محقق مصري و دو تن از پژوهشگران دانشگاه Rennes II فرانسه و دكتر علي منتظري عضو هیأت علمی پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي منتشر شده است. اين فصل به تجزيه تحليل ساختار ابزاري براي اندازه‌گيري سلامت در سالمندان فرانسه مي‌پردازد.

قبل از وقوع واقعه عاقل باشيم ـ چگونگي غلبه بر بحرانها در مدارس
سال انتشار: 1390

مولف: دكتر سپيده اميدواري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)

چکیده

حوادث و بلايا همواره رخ مي‌دهند و گاه قربانيان آنها،‌ دانش‌آموزان مدارس هستند؛ در‌نتيجه مدارسي كه اين دانش‌آموزان در آنها حضور مي‌يابند، به طرق مختلف ممكن است تحت تأثير قرار گيرند. آتش‌سوزي در مدرسه، تصادف سرويس دانش‌آموزان، زخمي شدن يا مرگ يک معلم به‌هنگام نجات جان دانش‌آموزان، كشته‌ يا مجروح شدن چند دانش‌آموز در اردوي تفريحي مدرسه و ... انواع بسيار متفاوتي از وقايع هستند که براي هر مدرسه‌اي ممکن است رخ دهند. اما در صورت وقوع هر يک از اين حوادث ناگوار، مسئولين مدارس و والدين به چه نکاتي بايد توجه کنند؟ چه کارهايي را بايد انجام دهند و از چه اقداماتي بايد اجتناب کنند؟ كتاب «پيش از وقوع واقعه عاقل باشيم» به اين سئوالات پاسخ مي‌دهد. كتاب با پيشنهادهاي عملي، روشن، مفيد، كاربردي، معقول و منطقي به اين مسئله مي‌پردازد كه مدارس در مراحل فوري، كوتاه‌مدت، ‌ميان‌مدت و دراز‌مدت پس از يک واقعه، بترتيب چه اقداماتي را بايد انجام دهند و براي آينده نيز چگونه برنامه‌ريزي کنند تا هنگامي‌كه، ‌حادثه‌اي رخ دهد، چه ‌بزرگ و چه ‌كوچك، كاركنان مدرسه و والدين براي مقابله با اثرات آن بهتر آماده باشند. كتاب، مشتمل بر نکات عملي بسياري است، به‌گونه اي که «هر مدرسه‌اي» بايد و مي‌تواند از آن استفاده كند.

راهنماي آموزش مديريت استرس در نوجوانان
سال انتشار: 1390

مولفان: محسن صفاري، دكتر فضل‌اله غفراني‌ پور، دكتر علي منتظري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر محمود محمودي، دكتر عليرضا حيدرنيا

چکیده

در کتاب حاضر سعی شده است که با توجه به رویکرد لزوم کسب مهارت‌های مورد نیاز برای مقابله با تنیدگی‌های روزمره و توانمندی برای حل مشکلات، آموزش‌های مورد نیاز قشر نوجوان به شیوه‌ای ساختار یافته و برنامه‌ریزی شده در اختیار آنها قرار گیرد. در این کتاب که به عنوان یک راهنمای آموزش برای مربیان و آموزش دهندگان طراحی شده است سعی گردیده تا ضمن در نظر گرفتن یک زمانمندی دقیق برای ارائه مطالب‌، انعطاف‌پذیری لازم برای طرح موضوعات و مسایل مورد بحث در قالب شیوه‌هایی همچون بحث گروهی‌، پرسش و پاسخ و ایفای نقش فراهم گردد. بخش اعظم مطالب این کتاب از تحقیق مشابهی که توسط خانم مک نمارا در دانشگاه آکسفورد صورت گرفته اخذ گردیده است، لیکن با توجه به اینکه ماهیت استرس حالتی فرهنگی و وابسته به موقعیت دارد‌، سعی شده تا مطالب لازم در زمینه استرس‌های نوجوان امروز در کشورمان نیز در آن لحاظ گردد و از این باب تغییراتی در کتاب داده شده و مطالبی به آن اضافه یا کسر شده است. از جمله این تغییرات‌، بخش اول کتاب است که تحت عنوان مقدمه و مروری بر متون به آن اضافه شده تا بیش از پیش اهمیت چنین آموزش‌ها و اقداماتی را که در سطح جهان و ایران در زمینه تنیدگی نوجوانان صورت گرفته است مشخص نماید.

اصول و مباني مديريت بحران
سال انتشار: 1390 و 1388

مولف: دكتر كتايون جهانگيري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)

چکیده

كتاب "اصول و مباني مديريت بحران" با هدف آشنا كردن مخاطب با مباني مديريت بحران و اصول پيشگيري، رويارويي و كنترل سوانح نگاشته شده است. در طرح مباحث اين كتاب، ضمن استفاده از آخرين منابع معتبر داخلي و خارجي، سعي شده تا به نيازهاي دانشجويان و پرسش‌هايي كه در اين رابطه وجود دارد پاسخ داده شود. كتاب حاضر نه فقط براي دانشجويان رشته هاي مرتبط با سوانح مفيد است بلكه براي كليه دست اندركاران علمي و اجرايي در حيطة مديريت بحران نيز قابل استفاده مي باشد. اين كتاب در سه فصل تدوين شده است. در فصل نخست به كليات مديريت بحران پرداخته شده و سعي بر آن بوده است كه چارچوب نظري و ابعاد گسترده موضوع معرفي گردد. فصل دوم كه بيشترين حجم كتاب را به خود اختصاص داده است جنبه هاي اجرايي و علمي مديريت بحران در قالب چرخه مديريت بحران شرح داده شده و محور اصلي فصل پاياني كتاب آشنا نمودن مخاطب با استانداردهاي رايج مديريت بحران است. اين كتاب كه از سوی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به عنوان نخستین کتاب دانشگاهی در زمينه مدیریت بحران شناخته شده و به عنوان كتاب درسي به منظور تدريس دروس مديريت بحران 1 و مديريت بحران 2 براي رشته‌هاي مديريت عمليات امداد و نجات، مديريت امداد در سوانح و ساير رشته‌هاي مرتبط تدوين شده است.

مباني مديريت جامعه محور بحران
سال انتشار: 1389

مولفان: دکتر کتايون جهانگيري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي) و دکتر غلامرضا پورحيدري

چکیده

اين كتاب با هدف معرفي رويکرد مديريت جامعه محور بحران و نحوة استقرار و نهادينه‌سازي آن براي رويارويي و کنترل سوانح، در هفت فصل تدوين شده است. در فصل نخست به کليات مشارکت پرداخته و چارچوب نظري و ابعاد موضوع معرفي شده است. در فصل دوم مشارکت جامعه در اداره بحران‌ها را مورد بحث قرار گرفته است. محور اصلي فصل سوم، معرفي رويکرد جامعه محور در مديريت بحران است. در فصل چهارم نگاهي به تجارب جامعه بين‌الملل در راستاي رويکرد مديريت جامعه محور بحران شده است. فصل پنجم به تحليل تجارب مديريت جامعه محور در هشت کشور جهان پرداخته شده و فصل ششم نيز به معرفي تجارب مديريت جامعه محور بحران در ايران اختصاص يافته است. فصل پاياني کتاب نيز با نگاهي تحليلي، به ارزيابي تجارب و تهديدهاي فرا راه مديريت جامعه محور بحران در ايران پرداخته است.

الگوي برآورد پزشك و داروساز عمومي مورد نياز كشور جمهوري اسلامي ايران
سال انتشار: 1389

مولفان: دكتر فرانك فرزدي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر فرزانه مفتون(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر رضا لباف قاسمي

چکیده

كتاب حاضر برآورد پزشك عمومي موجود و مورد نياز كشور در حال حاضر و دهه آينده كشور را ارائه مي‌دهد. اين اطلاعات شواهد معتبر مورد نياز سياستگذاران و مديران در امر نيروي انساني را فراهم مي‌نمايد. هم‌چنين بررسي امكان‌پذيري اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي بهداشتي درماني را فراهم مي‌سازد. اين كتاب با معرفي مدل‌هاي مختلف برآورد و جايگاه كاربردي هر يك از آن‌ها و علاوه بر آن متدولوژي به كار گرفته شده براي برآورد پزشك عمومي كشور، اطلاعات مناسبي را نيز در اختيار متخصصان و محققان مرتبط قرار مي‌دهد. هم‌چنين متغيرها و عوامل مورد نياز براي ارائه سيستم نرم‌افزاري مدل جامع برآورد نيروي انساني بهداشتي (HMEDW) در رشته پزشكي را آماده مي‌سازد. اين امر قابليت كاربرد اين مدل را كه متناسب با شرايط نظام سلامت ايران طراحي شده براي سطوح مختلف كاربران وزارت متبوع و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور تسهيل مي‌نمايد.

تدريس مؤثر (سازمان بهداشت جهاني)
سال انتشار: 1389

مولفان: دكتر آزيتا گشتاسبي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي) ، مريم نعمت‌اله زاده، زيبا مزاري

چکیده

تعداد زياد دانشجويان، فرصت‌هاي اندك براي كسب تجربيات علمي و متبحر در مهارت‌هاي اساسي و حجم فزاينده اطلاعاتي كه در برنامه درسي بايد پوشش داده شوند از مهم‌ترين چالش‌هاي آموزش ارايه دهندگان خدمات سلامت در كشورهاي در حال توسعه مي‌باشند. كتاب حاضر با معرفي و توضيح فرآيند برنامه‌ريزي و روش‌هاي تدريس در كلاس درس و محيط‌هاي باليني به ارتقاي كيفيت تدريس و يادگيري در حوزه سلامت كمك خواهد كرد.

Handbook of Disease Burdens and Quality of Life Measures
سال انتشار: 2010 میلادی

چکیده

اين كتاب حاوي مفاهيم اساسي پيرامون كيفيت زندگي وابسته به سلامت، ابزار و روش‌هاي اندازه‌گيري و كاربرد آن در علوم باليني و ارزشيابي خدمات سلامت در حوزه بيماري‌هاي گوناگون است. كه دریک مجموعه شش جلدی توسط شركت اشپرينگر منتشر شده است. شايان ذكر است، سه فصل از اين كتاب جامع و ارزشمند توسط دكتر علي منتظري عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي نگاشته شده است. عناوين اين فصول عبارتند از: كيفيت زندگي در ناباروري، كيفيت زندگي در دردهاي مزمن كمر و كيفيت زندگي در بيماران مبتلا به سرطان پستان.

رضايتمندي بيمه‌شدگان روستايي تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني و ارائه دهندگان خدمات در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده
سال انتشار: 2010 میلادی

مولفان: دكتر فرزانه مفتون(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر افسون آيين‌پرست(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر علي منتظري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر فرانك فرزدي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر كتايون جهانگيري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)

چکیده

طرح رضايتمندي بيمه‌شدگان روستايي تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني و ارائه دهندگان خدمات در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده به سفارش سازمان بيمه خدمات درماني توسط پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهی مورد بررسي قرار گرفت. كتاب حاضر در بردارندة مراحل مختلفي است كه در راستاي اين بررسي به انجام رسيده است و مشتمل بر پنج فصل شامل موارد زير است: 1- مطالعات انجام شده در سطح بين‌المللي و ملي است. 2- روش‌هاي تحقيق به كار رفته در بررسي رضايتمندي بيمه‌شدگان روستايي و ارائه دهندگان خدمات در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده. 3- يافته‌هاي اين بررسي است كه در دو بخش نتايج بررسي ميزان رضايت گيرندگان خدمات در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع و نتايج بررسي ميزان رضايت ارائه‌دهندگان خدمات در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع تفكيك شده است. 4- نتيجه‌گيري و پيشنهادات حاصل اين بررسي است. 5- منابع علمي به كار گرفته شده.

مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت
سال انتشار:نوبت دوم 1393

مولفان: مايكل مارموت و ريچارد ويلكينسون

مترجم: دكتر علي منتظري(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)

چکیده

با توجه به اینکه سلامت مردم با ويژگي‌هاي جامعه و ساختار اجتماعي و اقتصادي آن مرتبط بوده، و اين واقعيت بسيار مهم مبناي سياست‌گذاري مؤثر براي ارتقاي سطح سلامت مردم به شمار مي‌رود. سياست‌هايي كه توسط بخش‌هاي دولتي و نيز بخش خصوصي دنبال مي‌شوند، در هر دو سطح ملي و محلي تأثير شگرفي بر سلامت مي‌گذارند.كتاب مولفه‌هاي اجتماعي سلامت مباحثي همچون «سازمان اجتماعي، فشار عصبي و سلامت»، «سالهاي نخست زندگي»، «مسير زندگي، شيب اجتماعي و سلامت»، «زندگي در يك شرايط اقتصادي با ميزان بيكاري بالا: درك آثار آن بر سلامت»، «سلامت و محيط رواني اجتماعي كار»، «حمل و نقل و سلامت» و «حمايت اجتماعي و همبستگي اجتماعي» را مورد بررسي قرار می‌دهد. این کتاب تاکنون در دو نوبت چاپ شده است.

ترجمه دانش و بهره‌برداري از نتايج پژوهش
سال انتشار: 1387

مولفان: دکتر ژيلا صديقي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر سيد رضا مجدزاده، ‌دکتر سحرناز نجات و دكتر ژاله غلامي

چکیده

در عصر حاضر، عصر تحولات و تغييرات شگرف در دانش بشري، راهكارهايي كه تاكنون براي كاهش فاصله زماني بين توليد دانش و استفاده از آن در صحنه عمل، و تقويت انتقال دستاوردهاي علمي و بكارگيري آنها در امر تصميم‌گيري بكار رفته‌اند، نشان مي‌دهد كه تبديل «پژوهش» به «عمل»، امري دشوار و پيچيده است. «ترجمه دانش» فرآيندي است که مي‌تواند پشتوانه‌هاي تحقيقاتي مناسب براي انتقال دانش را در اختيار محققان و تصميم‌گيران قرار دهد. اين كتاب شامل دستاوردهاي طرح‌هاي پژوهشي در زمينه ترجمه دانش است كه با حمايت فني و مالي معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي تهران و نيز سازمان جهاني بهداشت انجام شده است. بخش نخست کتاب به معرفي مباني مربوط به مديريت دانش پرداخته، و بخش دوم آن نیز به معرفی چارچوب نظري و مطالعاتي باز مي‌گردد که در سطح دنيا در خصوص انتقال و ترجمه دانش صورت گرفته‌اند، و در نهایت در بخش سوم مطالعات مولفين در زمينه «ترجمه دانش»ارائه می‌گردد.

راهكارهاي طب مكمل در بهداشت وسلامتي زنان
سال انتشار: چاپ اول 1386 و چاپ دوم 1387

مولفان: تيرونا لوداك، مارس اس ميكوزي

مترجمان: اكرم السادات سجاديان، دكتر فرزانه مفتون(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، افسانه علوي فيلي، دكتر سيد مهدي صفوي، دكتر سوسن پارساي

چکیده

موضوع كتاب حاضر، ارائه راهكارهايي در زمينه بهداشتي و درماني بانوان با استفاده از روش‌هاي طب جايگزين، از جمله طب سنتي و خصوصاً استفاده از گياهان دارويي مي‌باشد. طب مكمل، روش‌هاي غيرمرسومي از درمان‌هاي طبي است كه در دانشكده‌هاي پزشكي، به شكل گسترده آموزش داده نمي‌شوند و در مراكز درماني نيز به طور معمول در دسترس نیستند. لذا اگر نظام بهداشتي ـ درماني رسمي كشور، پاسخگوي اين نياز رو به فزوني نباشد، چه بسا مراكز فاقد صلاحيت در صدد برآوردن اين خواسته‌ها برآيند و آن‌گاه ممكن است با موارد نامطلوبي مواجه شويم كه خدمات مذكور، نه تنها موفق به رفع اين نياز نشوند، بلكه از اين رهگذر ضرر و زيان‌هايي نيز حاصل گردد. ترجمه اين كتاب، در پاسخ به رشد رو به تزايد چنين تقاضاهايي صورت گرفته است.

سيماي سلامت زنان
سال انتشار: 1386

مولفان: دكتر بتول احمدي، دكتر فرانك فرزدي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر بتول شريعتي، معصومه علي محمديان، دكتر محمود محمودي

چکیده

ارزيابي و پايش وضعيت سلامت زنان منجر به آگاهي متخصصان سلامت و سياست‌گذاران از وضعيت موجود سلامت زنان جامعه مي‌گردد تا پيامد مداخلات بهداشتي قبلي و كنوني سنجيده‌ شود. بررسي روند وضعيت سلامت زنان به شناخت مسايل و موضوعات جديد ياري نموده و بر تعيين مداخلات لازم و پيشنهاد برنامه‌هاي جديد تأكيد مي‌نمايد. نتايج پژوهش «بررسي وضعيت سلامت زنان در جمهوري اسلامي ايران» در دو جلد ارائه شده است كه علاوه بر فراهم نمودن امكان سياست‌گذاري در رابطه با سلامت زنان، مي‌تواند اطلاعات لازم جهت اثربخشي برنامه‌هاي بخش بهداشت و درمان را نيز فراهم سازد.

سيستم تعرفه خدمات بهداشتي درماني
سال انتشار: 1384

مولفان: ويليامنيو برندر، ديويد كالينز، لوسي گيلسن،

مترجمان: دكتر محمد كاظم آقايي مظاهري (زير نظر گروه پژوهشي مديريت خدمات بهداشتي و درماني)

چکیده

با توجه به محدوديت منابع خصوصاً در كشورهاي در حال توسعه، جايگاه و اهميت اقتصاد بهداشت نمود بيشتري پيدا مي‌كند. بسياري از كشورهاي در حال توسعه كه به طور سنتي تأمين كننده خدمات بهداشتي رايگان هستند، تصميم‌ گرفته‌اند که سيستم تعرفه‌اي را براي ايجاد منابع مالي طراحي كرده و به كار گيرند. هدف از ترجمه و نشر اين كتاب تأمين اطلاعات و ايجاد بستر مناسب جهت تصميم‌گيري براي صاحب ‌نظران علمي و اجرايي نظام سلامت كشور است. اين كتاب با محور قراردادن حمايت از افراد نيازمند راه‌حل‌هايي را در تأمين هزينه‌هاي جاري مراكز خدماتي ارائه كرده و به نظر مي‌رسد با مختصر تغييري در ايران قابل اجرا باشد.

مطالعه يك مطالعه و آزمون يك آزمون
سال انتشار: 1383

مولف: ريچارد ريگلمن

مترجمان: دکتر غلامرضا گرمارودي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دکتر ژيلا صديقي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي), دکتر کامران گل محمدي، و دکتر فرانک فرزدي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي) زير نظر دکتر ابوالحسن نديم

چکیده

در اين کتاب، با رويكرد گام به گام مرور مقالات پزشكي آشنا مي‌شويم. اين مرجع كاربردي مي‌آموزد كه چگونه مقالات مجلات علمي پزشكي را به طور نقادانه و كارآمدتر مطالعه كنيم، هرچند آموزش رسمي در زمينه‌هاي اپيدميولوژي، رياضيات و يا آمار زيستي نديده باشيم. در كتاب حاضر از راهنماهاي آموزشي شامل مثال‌هايي از مقالات و چكيده‌هاي فرضي مجلات پزشكي، چك ليست سؤالات، تمرين‌هاي مشكل‌يابي و فلوچارت‌هايي به منظور ارزيابي روش‌هاي آماري استفاده شده است. همچنين مباني مورد نياز براي آزمون مهارت‌هاي ذهني خواننده و بكارگيري مراقبت‌هاي بهداشتي مبتني بر شواهد را فراهم مي‌آورد.

الگوي برآورد نيروي انساني دندانپزشكي و به كار‌گيري آن درتخمين تعداد دندانپزشكي مورد نياز كشور جمهوري اسلامي ايران در سال 1384
سال انتشار: 1379

مولفان: دكتر بتول شريعتي، دكتر فرانك فرزدي(عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي)، دكتر حسن حسيني

چکیده

اطلاعات كافي و مناسب، از شرايط لازم و ضروري برنامه‌ريزي‌ها برای تربيت تعداد كافي نيروي انساني، توزيع مناسب آنها و همچنين ارائه خدمات دندانپزشكي است، و الگوی برآورد نيروي انساني مورد نياز حرفه دندانپزشكي با توجه به شرايط خاص جامعه ايران و سيستم ارائه خدمات بهداشتي درماني آن براي پاسخگويي به اين نياز طراحي شده است. در اين كتاب الگوي طراحي شده نحوة بكارگيري و نتايج حاصل از برآورد دندانپزشك مورد نياز ارائه شده است. اين اطلاعات تعداد دندانپزشك مورد نياز در كل كشور و به تفكيك استاني را نشان مي‌دهد. همچنين تعداد مورد نياز پذيرش دانشجو در رشته دندانپزشكي را تخمين مي‌زند.